| |
|
ShadowLuxray
|
[suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 21-07-2010, 11:57:00
|

|
Ik weet het, dit is al eens eerder besproken maar een NPGM-tierlist kan zijn voordelen hebben. Bijvoorbeeld kunnen we hiermee de invloed van Smogon op NPGM verminderen. Smogon banned vaker minder risicovolle Pokémon naar über.(*kuch* Salamence *kuch*) Sowieso kan het een redelijk grote toevoeging voor de omnidex zijn.
Ik ben van mening dat we het nog maar eens moeten overwegen om hier een paar mensen op te zetten of discussies in de labs te openen. Maar eerst moeten we kijken naar alle voor en nadelen van dit project; in mijn ogen maakt het niet uit dat NPGM klein is als we lekker optimistisch blijven met het oog op een mogelijke groei vanaf Black & White.
~SL~
P.s. Nee, ik post niet veel meer ben wel elke dag nog online en ben nog actief in de metagame en het opleiden van wat mensen om me heen in de metagame.________________  SuperSean schreef: Zelfmoordterroristen zijn wel gezellige gasten tho, waar ze ook zijn, is het helemaal de bom.
|
|
|
Foleor
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 21-07-2010, 12:29:37
|

|
Nuja, ik weet niet hoeveel leden van NPGM competative battelen, maar als dat er 'n stuk of wat zijn ben ik voor.
Die mensen kunnen onderling dan zelf wel bepalen welke pokeys ze toestaan en welke niet - en als er een te sterk blijkt ingrijpen e.d., lijkt me?
Je kunt best Smogon als basis nemen - je hoeft niet ground-up te beginnen, maar test af en toe 'n uber uit in OU play, kijken hoe 't gaat e.d.________________ There are no rules but the ones you impose on yourself. Also, imposing heavy rules on yourself is, paradoxically, a great way to generate lots of creative possibilites.  "Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." - M C Escher OMG TL OWNT | AVATAR IS DOOR EBTJAH. | SIGGIE DOOR OET
|
|
|
ShadowLuxray
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 21-07-2010, 14:03:18
|

|
"Foleor" schreef: Nuja, ik weet niet hoeveel leden van NPGM competative battelen, maar als dat er 'n stuk of wat zijn ben ik voor.
Die mensen kunnen onderling dan zelf wel bepalen welke pokeys ze toestaan en welke niet - en als er een te sterk blijkt ingrijpen e.d., lijkt me?
Je kunt best Smogon als basis nemen - je hoeft niet ground-up te beginnen, maar test af en toe 'n uber uit in OU play, kijken hoe 't gaat e.d.
Fol, dat is precies zoals ik het zag. Gewoon Smogon als basis aangezien ze grotendeels goed zitten maar er een aantal punten zitten waarbij ik twijfels heb en naast mij anderen. Ik zal anders nadat ik terugkom van vakantie ergens iets plaatsen. Sowieso de competative battling sectie is niet gek groot meer, maar er zijn nog een hoopje mensen over. Natuurlijk zal ik contact houden met wat betere battlers op PGM voor dit. Zelf weet ik uit ervaring dat er op de camping waar ik heenga meestal een 10tal pokémon spelers zijn met een redelijk competative niveau; zij worden slachtoffers.________________  SuperSean schreef: Zelfmoordterroristen zijn wel gezellige gasten tho, waar ze ook zijn, is het helemaal de bom.
|
|
|
swamp
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 29-07-2010, 17:46:07
|

|
Helemaal mee eens. Ik wilde dit ook gaan voorstellen in de labs totdat ik jullie topic zag. Ik heb al een paar leuke discussies in gedachten. We moeten nog wel wat suspect leden ronselen. Misschien leuk als je daar een een aparte badge voor krijgt? We moesten dit maar eens bespreken met de mods. ________________ Yay, I'm back 8)
|
|
|
Tys
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 29-07-2010, 21:00:17
|

|
Ik had een idee waar ik laatst aan dacht, maar vergat te posten. Als gen5 er is, tiers indelen en dan op een heel nieuwe manier: gewoon alles unbanned hebben (dus ook alle ubers), en vanuit daar dingen die te sterk zijn gaan bannen. Dat is eigenlijk veel logischer wat nu overal gebruikt wordt, waardoor je een pokemon die misschien wel te gebruiken zouden zijn in een gebalanceerde metagame, zonder een reden daarvoor meteen banned.
Als we suspect tests gaan doen, vind ik wel dat we goede regels moeten hebben waarvoor je iets kan bannen, met welke argumenten. Want dat is een beetje het probleem nu bij smogon ook. Bijna alles wordt via de offensive charastics gebanned (op Cresselia alleen na volgensmij (in UU)), en die zit zo:
Offensive Characteristic A Pokémon is uber if, in common battle conditions, it is capable of sweeping through a significant portion of teams in the metagame with little effort.
Maar daar heb je eigenlijk helemaal niks aan. Wat is een 'significant portion', en wanneer kost het sowieso 'effort', en weer, hoeveel is 'little effort'.
Ik bedoel niet dat we overprecieze regels moeten hebben, niet 'Een pokemon is uber als hij meer dan 32 pokemon meer dan 67,53% damage kan doen met 5 aanvallen.', maar wel goede redenen om iets te bannen. Om te zorgen dat veel pokemon nog gebruikt kunnen worden (maar hier kom je weer tegen een probleem eigenlijk, iedereen vind iets anders dan veel), omdat je niet meer kan winnen zonder (ligt natuurlijk ook aan je tegenstander), of iets anders.
Eigenlijk merk ik nu dat het best onmogelijk is, regels die maar op een manier opgevat kunnen worden en een duidelijke reden hebben, maar het zou misschien helpen als wij goed afspreken wat we van een metagame verwachten. Dan zou je kunnen zeggen: Er moeten niet minder dan 20 pokemon goed bruikbaar zijn. (maar een willekeurig voorbeeld)
|
|
|
Foleor
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 30-07-2010, 01:02:51
|

|
"Tys" schreef: Ik bedoel niet dat we overprecieze regels moeten hebben, niet 'Een pokemon is uber als hij meer dan 32 pokemon meer dan 67,53% damage kan doen met 5 aanvallen.', maar wel goede redenen om iets te bannen. Om te zorgen dat veel pokemon nog gebruikt kunnen worden (maar hier kom je weer tegen een probleem eigenlijk, iedereen vind iets anders dan veel), omdat je niet meer kan winnen zonder (ligt natuurlijk ook aan je tegenstander), of iets anders.
Eigenlijk merk ik nu dat het best onmogelijk is, regels die maar op een manier opgevat kunnen worden en een duidelijke reden hebben, maar het zou misschien helpen als wij goed afspreken wat we van een metagame verwachten. Dan zou je kunnen zeggen: Er moeten niet minder dan 20 pokemon goed bruikbaar zijn. (maar een willekeurig voorbeeld)
Om zo´n systeem goed werkend te krijgen moet je volgens mij te doen:
Uitkiezen welke pokeys er in de huidige metagame gerechtvaardigd uber zijn (hiervoor mogelijk tests doen met verscheidene pokeys die op het randje zitten) en vervolgens analyseren waarom ze te sterk zijn - en dan goed kijken naar algemene zaken.
Dus iets van - hij heeft X goeie counters - vervolgens kijk je of de counters zelf goeie pokemon zijn, ofwel of ze vaak voor zouden komen in de OU, wat denk ik ook van belang is. Je gaat goed kijken waarom de huidige pokemon die rechtvaardig gebanned zijn dat zijn, zodat je regels op kunt stellen voor de komende pokeys.
Voordat je daar uberhaupt mee begint moet je je echter wel één ding af gaan vragen: Wat voor metagame willen we.
Want sommige pokeys worden dus banned omdat ze te vaak voorkomen en te veel invloed hebben op teambuilding. Is dit een reden om te bannen? Of zijn deze pokeys gewoon goed?
Wat ik zelf denk, trouwens, is misschien een idee van overlappende tiers - in feite zijn dit gewoon kleinere indelingen, maar hierdoor kun je je metagame ook nog wat varieren. Eigenlijk een nieuwe borderline tier tussen OU en Uber?
Blaatblaat ik ben niet zo'n competative battler enzo maar dit waren mijn gedachten over subject________________ There are no rules but the ones you impose on yourself. Also, imposing heavy rules on yourself is, paradoxically, a great way to generate lots of creative possibilites.  "Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." - M C Escher OMG TL OWNT | AVATAR IS DOOR EBTJAH. | SIGGIE DOOR OET
|
|
|
Nussrat
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 30-07-2010, 10:19:37
|

|
Ik denk eerder aan een 1 grote tier zonder onderscheidingen. Niemand is aanvankelijk gebanned, totdat we merken dat een bepaalde Pokemon theoretisch geen counter heeft. Het is misschien heel simpel, maar zo moet het werken imo.________________  Thanks Metal Flame ^^
|
|
|
swamp
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 30-07-2010, 11:36:08
|

|
Dan wordt voor ons de uber tier de standaard. Het lijkt me beter om eerst alle logische Pokémon, als kyogre te bannen. ________________ Yay, I'm back 8)
|
|
|
Tys
|
RE: [suggestie]Toch maar een NPGM-Tierlist? - 30-07-2010, 11:45:43
|

|
Als onze tier dan de uber tier wordt (niet erg waarschijnlijk, precies de uber tier), is het omdat we vonden dat die goed werkte en gebalanceerd was. En wat zou er dan verkeerd aan zijn?
|
|
|
counfhou
|
|