Inloggen | Registreer | Wachtwoord vergeten?
Index > Forum > Pokemon Gem Mine > Labs > Pokemon of the Week > [X][#212]Scizor >

Pokemon of the Week - [X][#212]Scizor

SuperSean
mii
image image image image image

Scizor, misschien wel de belangrijkste Pokemon in OU van dit moment. Waarom dan? Wat maakt Scizor zo bijzonder?
Ik begin even met een korte geschiedenis. In het begin van 4th gen was Scizor niet zo vaak gebruikt, hij hing rond in BL en later in OU. Hij werd gebruikt voor het Baton Passen van Swords Dance en Agility. Scizor werd nooit gezien als een offensieve bedreiging, maar eerder als team support. En toen gebeurde het. In twee woorden: Pokemon Platinum. Het was alsof Arceus himself van de hemel neerdaalde omdat hij had besloten Scizor te helpen in de battling-scene. Scizor kreeg twee aanvallen erbij die de hele tier op de kop zetten, Bullet Punch en Superpower. Binnen een maand landde Scizor op de eerste plaats van de meest gebruikte Pokemon op de ladder van de Smogon server op Shoddy Battle. (de grootste server) Deze plaats heeft Scizor sindsdien gehouden. Toen kwamen Heartgold en Soulsilver, met nog een aangename verassing voor Scizor: Bug Bite. Niet zo geweldig als de bovenstaande, maar tegenwoordig toch altijd een standaard op Scizor.
Nu hebben jullie gelezen dat Scizor door twee aanvallen opeens de metagame heeft veranderd. In datzelfde Platinum kreeg Salamence Outrage erbij. Dus wat heeft een aanval van 40 base power in petto dat zo belangrijk is? Het zit hem in de ability van Scizor: Technician. Tel hierbij een base attack van 130 op, het feit dat Scizor maar 1 weak heeft en een lading aan resistances, een goede defense en je hebt waarschijnlijk de beste revenge killer in OU.

Choice Band

Omnidex link Scizor @ Choice Band
Trait: Technician
Nature: Adamant
EVs: 252 HP / 252 Atk / 6 Spd

De makkelijkste manier om Scizor te gebruiken. Gooi een Choice Band erop en klaar is Kees. Technician, de ability van Scizor, speelt hier een hoofdrol. Door Technician wordt de basepower van alle moves met 60 of minder basepower verhoogd met 50%. Hierdoor heeft Bullet Punch 90 basepower (Technician + STAB), Bug Bite 135 basepower en Pursuit 60.
De kern ligt in Choice Band Technician-Boosted Bullet Punch, die met 591 Attack in zowat alles dat niet erg bulky is een flinke deuk maakt. Superpower en Bug Bite zijn er voor de coverage. Pursuit is als je een switch predict, of gewoon om voor zwakkere geesten of psychics het leven zuur te maken. Makkelijk te gebruiken, maar effectief.

Snelle Swords Dance

Omnidex link Scizor @ Life Orb
Nature: Jolly
EVs: 32 HP / 252 Atk / 224 Spd

Een normale Bullet Punch is al een harde klap. Wat zou er gebeuren als je attack dan ook nog eens verdubbeld wordt? Scizor kan relatief makkelijk inswitchen door zijn goede defense en fijne type met een lading aan resistances en maar 1 weak, een switch afdwingen en daar gebruik van maken voor het set-uppen. De EVs van deze Scizor zijn erop gestemd om (zie kopje EVs onderaan) alle Tyranitar te outspeeden en vervolgens te KOen met Brick Break of Bullet Punch na de SD. Life Orb als item omdat je hiermee wat extra kills kan scoren, en dat is altijd handig.

Bulky Swords Dance

Omnidex link Scizor @ Leftovers/Life Orb
Nature: Adamant
EVs: 248 HP / 252 Atk / 10 Spd

Een variant op SD Scizor. Deze Scizor maakt gebruik van zijn defense door een meer defensieve spread (die van de CB) te gebruiken en Roost. Roost healt instantly 50% van Scizors HP zonder bijwerkingen (omdat hij geen flying-type is) en kan dus ook gebruikt worden om de damage van Life Orb weer op te vangen, als je die gebruikt. Leftovers zijn, gezien de bulkyness, ook een optie.

Baton Pass

Oude gebruik van Scizor. Hoewel hij nu met Bullet Punch etc vooral gebruikt word als sweeper, kan Scizor nog steeds een belangrijk lid zijn van een Baton Pass team. De voordelen die Scizor met zich meebrengt: brede keuze aan aanvallen om te passen, hij beschikt over zowel Swords Dance, Agility en Iron Defense. Als tweede is hij waarschijnlijk de meest bulky Baton Pass-gebruiker van alle OU Pokemon door zijn type en defense. En als derde, deze set komt heel onverwacht uit de hoek. Als je een Ninjask ziet bijvoorbeeld, weet iedereen wat er komen gaat. Bij Scizor is dat niet het geval, iedereen verwacht de Choice Band of Swords Dance. Hier kan je slim gebruik van maken.
Baton Pass en een stat-mod naar keuze zijn handig. Hierna kun je twee van de vier onderstaanden kiezen. Bullet Punch is handig als je alsnog revenge kills wilt maken. Bug Bite is voor een krachtigere STAB. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van een verkeerde switch en een sub maken die vervolgens gepasst word. Of Roost, om je HP te herstellen. Een bijkomend voordeel van Roost op Scizor is dat Scizor zijn type blijft houden en niks kwijtraakt. Superpower is hier een heel slecht idee: je verloren Atk en Def worden ten slotte gepasst naar een andere Pokemon.
EVs zijn gegeven voor het out-speeden van Skarmory. Deze is toch een dreiging omdat hij altijd Whirlwind bij zich draagt. Maar als de tegenstander een spelletje met je speelt en in plaats van Whirlwind een andere aanval gebruikt, ben je alsnog sneller. Je kunt dit varieren: voor Iron Defense gooi je natuurlijk meer investering in je defense. Voor Agility kom je na een gebruik met 44 speed uit op 354 speed. Daarmee out-speed je Gengar, maar je kunt natuurlijk ook altijd voor hoger op mikken.

Swarm

Omnidex link Scizor @ Salac Berry
Trait: Swarm
Nature: Jolly
EVs: 252 Atk/ 252 Spe/ 6 HP

Swarm Scizor is een set die nogal in de vergetelheid is geraakt dankzij Technician, maar zeker nog voor verrassingen kan zorgen. Substituten tot je Salac Berry activeert en eventueel tussendoor even Swords Dance doen. Met Swarm EN Swords Dance EN STAB is Scizor een geweldige sweeper met X-scissor. Na een Salac Speed boost is hij redelijk snel (zeker door die jolly nature). Swarm Scizor speelt vooral in op het geloof dat een Scizor altijd een SD'er of CB'er is en men verwacht nooit Substitute of een Salac Berry. Iron Head is er om te coveren en levert bovendien een STAB move, Bullet Punch valt te overwegen, maar is niet zo krachtig als een Technician Bullet Punch. Deze set kan dan ook handig verrassen en dient als een uitstekende late-game sweeper. Als je je CB-Scizor beu bent, gewoon deze set nemen!

Andere opties

-U-turn is een handig alternatief voor Bug Bite. Een lagere power (hij valt niet in de range van Technician), maar je kunt daarmee scouten.
-Roost kan op de Swords Dance set. Je geeft dan coverage op, maar je kunt er langer mee overleven. Bovendien werkt het goed in combinatie met de Life Orb.
-Iron Head kan gebruikt worden als krachtigere STAB-aanval. De flinch kan soms handig uitwerken, maar over het algemeen is Bullet Punch handiger.
-Brick Break kan ook op andere sets worden gebruikt om Superpower te vervangen. De veel lagere kracht is niet uitnodigend, maar geen Attack en Defense drop is mooi meegenomen als je daar bang voor bent.
-Night Slash werkt als alternatief tegen Rotom-H, de grootste Scizor-counter. Pursuit is geen 2HKO als hij niet wegswitcht, Night Slash wel.
-Aerial Ace kan worden gebruikt als coverage move tegen Fighting types, hij krijgt ook de boost van Technician.
-Quick Attack heeft een lagere basepower dan Bullet Punch en is dus eigenlijk inferieur, maar hiermee kan Scizor fire, electric en water types neutraal raken.

EVs

De spread die ik op CB en bulky SD Scizor gebruik is redelijk eenvoudig. Maximum Attack (duidelijk neem ik aan), en 248 HP (om hem bulky'er te maken). Ik geef hem geen 252 omdat hij anders 1 extra schade ontvangt van Stealth Rock. Je zou zeggen dat het dus niks uitmaakt, omdat als hij 1 meer HP heeft het niet uitmaakt dat hij 1 meer schade krijgt. Het probleem is echter dat als je 2 keer inswitcht, je dus 2 extra HP verliest voor die ene HP die je erbij hebt.
Het meest opvallende verschijnsel van Scizor is dat hij bar weinig speed heeft voor een sweeper. Dit heeft hij te danken aan het feit dat zijn speed 65 is. Met dat getal kun je vrij weinig, je word door zowat alles out-speed. Met 10 speed EVs zorg je ervoor dat je geen speed-tie hebt met Vaporeon en Umbreon, wat toch een beetje beschamend zou zijn.
Natuurlijk kan het ook anders. Met 44 speed en een Adamant nature kun je Skarmory out-speeden. Met 52 speed standaard-Metagross (252 HP / 236 Atk / 12 Def / 8 Spe, Adamant) Met 68 speed standaard Choice Band Tyranitar. ( 160 HP / 252 Atk / 96 Spe, Adamant) Als je max Speed Tyranitar (Jolly, 252 Speed) wil outspeeden moet je gaan voor 224 Speed met Jolly nature. Met 148 speed kun je standaard Ludicolo (204 HP / 76 SpA / 124 SpD / 104 Spe) outspeeden mits er geen Rain Dance op het veld is, dan heeft hij namelijk een enorme speed-boost door Swift Swim. Met 252 speed (nog steeds Adamant) standaard-Breloom. (48 HP / 252 Atk / 208 Spe, Adamant)
Nu som ik doodleuk een heel rijtje op, maar T-Tar is de belangrijkste om in het oog te houden. Bullet Punch is geen OHKO behalve als je erg veel geluk en Stealth Rock hebt, en met Superpower is het een gegarandeerde OHKO, op elke Tyranitar die er bestaat. Maar aangezien sommige Tyranitar Fire Punc hebben, is het geen veilig idee om out-speed te worden erdoor.

Teamwork

Scizor is een welkome aanvulling op zowat elk team, maar werkt vooral goed met teams die Scizor's grootste weakness aankunnen: Fire-moves. Daarom is Omnidex LinkHeatran een handige aanvulling voor elk team met een Scizor, hij kan alle fire-moves absorberen en er zelf van profiteren. Bovendien vormen zij een goed Physical/Special-sweepersduo. Stealth Rock-users zijn ook altijd welkom, aangezien zij van veel 2HKO's een OHKO maken. Rotom-H is een groot gevaar voor Scizor en dus counters voor deze zoals Omnidex LinkTyranitar zijn welkom. Ook voor Omnidex LinkHeatran zelf kan je best een counter hebben, in de vorm van een Bulky water die Scizor ook goed aanvullen, bv Omnidex LinkVaporeon

Counters

De allerbeste Scizor-counter is Rotom-H. Hij resist alle aanvallen van Scizor met uitzondering van Pursuit, is bulky en geen Scizor denkt erover na om in te blijven op een Overheat van deze magnetron.
Een andere goede counter is Heatran. Zolang je niet inswitcht op een Superpower kun je alles hebben wat Scizor op je gooit. De meeste Scizors investeren niet teveel in Speed, maar met max speed zonder nature kan Heatran alle Scizor outspeeden en platbranden met Fire Blast.
Moltres kan inswitchen op alles wat Scizor erop gooit en hem helemaal platbranden.
Gyarados kan Scizor ook goed counteren. Intimitate verlaagt zijn Attack en bovendien resist Gyara zijn 3 standaardattacks. (Bullet Punch/Bug Bite/Superpower of Brick Break) Gyarados kan met Waterfall Scizor toch flink pijn doen.
Zapdos heeft meestal Heat Wave, waarmee ook hij Scizor kan afmaken. Met zijn overal bulkiness kan hij makkelijk inswitchen op elke aanval die Scizor afvuurt.

Overall

Scizor is in OU waarschijnlijk de allerbeste revenge killer. Wat mensen echter blijken te vergeten is dat alhoewel Scizor zo hoog op de ranking staat, hij niet een insta-alles-counter is ofzo. Te vaak is het antwoord op elke dreiging "lolScizor". Choice Band Bullet Punch is niet de oplossing voor elk probleem in ons battle wereldje. Het is onmogelijk voor een normale Scizor om hele teams te sweepen met Bullet Punch en Superpower. Scizor werkt als een onderdeel van een groter geheel, en voor zijn taak is hij uiterst geschikt. Revenge killer of set-up sweeper, niet meer en niet minder.
dan zou ik me wel MANly voelen? dat ik dat zei 0.o
Laatst bewerkt door Nussrat, op 11-04-2010, 13:34:29
Profiel
SuperSean
mii
Begin gemaakt, ik voeg hier later nog de juiste EVs aan toe en breid het uit. Natuurlijk hoor ik eventuele opmerkingen graag.
Profiel
Nussrat
mii
image image image image image image image image image image image image image image
2 korte notes:
-Imo is je inleiding te lang, probeer de uitleg erbij wat in de movesets te steken, je algemene mening!
-U-turn is ook nuttig naast bug bite! ^^

Kijk hem zo meteen nog wat grondiger na.
SuperSean
mii
Ik moet denk ik nog een keer iets meer counters opschrijven, maar verder vind ik hem af. Opmerkingen?
Profiel
Nussrat
mii
image image image image image image image image image image image image image image
Imo een heel beperkte analyse voor 1 vd belangrijkste OU Pokemon op dit moment. Je mist nog teamwork en een bulky set mis ik heel erg!

Sorry, nog niet klaar.
SuperSean
mii
Ah, sure. Btw, ik zou het infotopic updaten. Staat niks in over teamwork of zelfs een kopje over EVs.
Profiel
Nussrat
mii
Ik werk atm aan nieuwe richtlijnen ;D
f!ry leaf
mii
Vraagje: ik heb een scizor maar ik vraag mij af wanneer hij superpower leert.
Profiel
Dr.Antrax
mii
image image image image image image
"f!ry leaf" schreef:

Via de Move Tutor :3

Afbeelding

MyAnimeList | Godot Blend #107, Bitter, But Sweet, Thanks Bro <3 | Twitter

Afbeelding

Profiel
f!ry leaf
mii
"Dr.Antrax" schreef:
"f!ry leaf" schreef:

Via de Move Tutor :3

Ah ok, waar vind ik die?(als het niet mag vraag ik het wel in D/P/Pl vragentopic)
Profiel
SuperSean
mii
Bij de Survival Area ergens, in Platinum.
Profiel
Nussrat
mii
Scizor staat online!

Heb zelf nog de kopjes Teamwork en Swarm toegevoegd, enjoy!
swamp
mii

image image
Er zitten nog wat foutjes in dit artikel.

1. Bij de choice Band set staat U-Turn niet eens als optie aangegeven. Dit is (na Bullet Punch) de belangrijkste move van Scizor, De move die Scizor de nummer 1 van OU maakte. De paar basepower verschil met Bug Bite maakt weinig verschil bij het KO'en van threats. De free switch die je krijgt door U-Turn maakt die 15 verloren BP meer dan goed. Je krijgt zo een idee van het team van de tegenstander. Dit kan heel goed helpen bij prediction later in het spel. Stel dat je tegenstander een Heatran inswitcht. En stel dat je een DD babiri TTar in je team hebt. Dit betekent een gratis sweep voor jouw team.

2. Scizor heeft 252 EV's in HP. Dit getal zorgt er voor dat je minder vaak in SR kunt switchen. Na 3 keer inswitchen met 248 ev's in HP heb je zelfs meer health over dan na drie keer inswitchen met 252 ev's.